Sider

onsdag den 16. maj 2012

Tør du bruge frøbomber ?

Frøbomber er en samling af forskellige blomsterfrø som man smider på kedelige arealer og som herefter gror og forskønner arealet.
De kan købes på www.kabloom.co.uk eller via facebooksiden: SEEDBOM.

Eller man kan selv lave sine egne frøbomber, her er opskriften:
5 kopper pulverler (kan købes i planteskolen),
1 kop blandede blomsterfrø (1 årige sommerblomster er bedst),
1 kop kompost eller god blomstermuld
Bland det hele sammen og put lidt vand i lidt efter lidt indtil at blandingen er så fast at man kan forme små kugler på størrelse med havregrynskugler, kuglerne skal være hårde og glatte på overfladen.
Lad dem tørre et døgn i vinduekarmen, herefter er det bare at smide dem på værdigt trængende pladser og kedelige kroge.

Der er også en video som viser fremgangsmåden. Frøbombe video

God fornøjelse

kilde:   Familie Journalen

10 kommentarer:

  1. Der er vist en hel bevægelse i New York der kaldes guerilla gardening hvor disse "aktivister" smider sådanne bomber på øde byggetombter eller forsømte arealer. Der kunne nok godt være brug for tilsvarende herhjemme nogle steder....
    Henrik

    SvarSlet
  2. Jeg fandt dette indlæg i dag da jeg sad og surfede lidt rundt på haveblogs og websider.
    Jeg har tidligere tænkt på at man skulle sprede nogen frø på skrænterne ved S-København hvor jeg bor.
    Tænk hvis man kunne se på nogen dejlige blomster mens man ventede på toget.
    Jeg havde dog lidt svært ved at se hvordan jeg skulle få frøne spredt der - men her er vist løsningen med de små frøbomber.

    SvarSlet